مسکن در سکون؛ کارگاه‌های ساختمانی تعطیل

این روزها کرونا تمامی بخش ها، اصناف و مشاغل کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و در این بین بخش مسکن و ساختمان هم از این معضل در امان نمانده است

آنچه مسلم است شرایط کنونی ناشی از هراس ابتلا به ویروس کرونا، شرایط طبیعی و عادی را پیش روی فعالان حوزه مسکن و ساختمان و نیز خریداران مسکن قرار نداده و دردسرها و چالش هایی را برای فعالیت در این حوزه فراهم کرده است.

با این حال کارشناسان مسکن بر این باورند که هرچند ممکن است تا مدتی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های ساختمانی و معاملات اثرگذار باشد، اما این مسئله بر قیمت مسکن تاثیرگذار نخواهد بود.

کارگاه های ساختمانی تعطیل شده است

در همین رابطه یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به تبعات ویروس کرونا بر بخش مسکن و ساختمان گفت: باید بپذیریم که شیوع این بیماری تاثیرات سنگینی در بخش مسکن به همراه دارد؛ به طوری که هم اکنون بیشتر پروژه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شده است.

بابک حاجیان در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب افزود: البته پیش از شیوع این ویروس هم به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و نبود نقدینگی، در بازار مسکن شرایط مناسبی حاکم نبود؛ اما اکنون نیز به دلیل کرونا اغلب سایت ها تعطیل شده و رکود در بخش ساخت و ساز حاکم شده است.

وی ادامه داد: البته شاید اقتصاد کشور از این نظر شانس آورده که کرونا با اسفند و فرورودین متقارن شده که در این ماه ها به طور ذاتی اقتصاد تعطیل است، اما به هر حال کرونا متاسفانه در کل بخش های کشور و بخش مسکن سکون ایجاد کرده است.

حاجیان با انتقاد از بازگذاشتن مسیر ورود چینی ها به ایران گفت: کرونا از این طریق وارد کشور شد و درواقع دولت برای کنترل کرونا دیر تصمیم گرفت. این در حالی است که ما تجهیزات و دستگاه های تشخیص بیماری را نداریم، گفت: حداقل اگر بیماری کنترل شود، جای امیدواری است که امکانات موجود به بیماران برسد.

این فعال ساختمانی با ابراز امیدواری از اینکه با آغاز فصل گرما وضعیت کشور بهبود یابد، افزود: طبیعی است که این بیماری بخش های مختلف از جمله کارگاه های ساختمانی را تحت الشعاع قرار دهد.

کرونا؛ تاثیرگذار بر صنایع و بی تاثیر بر بازار مسکن

در همین حال نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران نیز با اشاره به اینکه اثرگذاری ویروس کرونا فقط معطوف به بخش مسکن نیست، گفت: درمجموع این بیماری می تواند بر کل صنایع کشور تاثیرگذار باشد.

ایرج رهبر در گفت و گو با «صما» تاکید کرد: البته با ارائه یکسری آموزش های بهداشتی لازم به کارگران ساختمانی در رابطه با رعایت بهداشت و ضدعفونی در محیط کاری، کرونا نمی تواند مانع و ترمز کارهای ساختمانی باشد. همانطور که در منزل شخصی باید این نکات رعایت شود.

وی همچنین در خصوص تاثیر کرونا بر بازار مسکن بیان کرد: کرونا نمی تواند چندان بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد. به هر حال کسی که می خواهد در بخش مسکن چه از نظر تولید و چه از نظر خرید و فروش یا معامله مسکن کاری انجام دهد، اگر با احتیاط این مسئله را پشت سر بگذارد، کرونا نباید چندان تعیین کننده باشد.

این انبوه ساز تاکید کرد: در صورت رعایت نکات بهداشتی کرونا نمی تواند در رابطه با تصمیمات افراد درخصوص امور مهم در بخش مسکن چندان تاثیرگذار باشد.

توقف خط تولید و تعطیلی کارکنان

همچنین یک تولیدکننده مصالح ساختمانی با تاکید بر اینکه درصورت عدم برخورد صحیح، کرونا می تواند نه تنها بر بخش مسکن و ساختمان بلکه بر همه بخش های مملکت تاثیرگذار باشد، گفت: کرونا می تواند کل اقتصاد را فلج کند.

مجتبی احمدوند در گفت و گو با «صما» با اشاره به تبعات کرونا بر بخش تولید کشور گفت: سلامتی نیروهای انسانی در درجه اول اهمیت برای ما قرار دارد و این موضوع به قدری برای ما مهم بوده که اقدام به توقف خط تولید و تعطیلی کارکنان تا 15 فروردین ماه کرده ایم.

وی با اشاره به ضرر مالی ناشی از توقف فعالیت مجموعه تولیدی خود گفت: با این حال بر این باوریم که تعطیلی تمامی دانشگاه ها، کارخانه ها و ادارات تا زمان کنترل بیماری، الزامی است. همانطور که چین با همین اقدامات توانست کرونا را کنترل کند و آمار کشته ها را کاهش دهد و پیش بینی شده که چین متحمل ضرر 158 میلیارد دلاری شود.

این مدرس دانشگاه با انتقاد از اینکه دولت برنامه ای برای کنترل کرونا و مقابله با این موضوع در کشور ندارد، افزود: دولت در این زمینه اقدامی انجام نداده و حتی قصد قرنطینه کردن را نیز ندارد. بنابراین مردم باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند تا بتوانیم با کرونا مبارزه کنیم.

احمدوند با اشاره به لزوم ضدعفونی گسترده خیابان‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی گفت: باید امکانات بهداشتی مثل ماسک و الکل رایگان و یا با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار گیرد، این در حالی است که مردم حتی به این امکانات اولیه نیز دسترسی ندارند.

(Visited 47 times, 1 visits today)