رنگ اکریلیک و رنگ روغن هر دو گزینه‌­های پر استفاده­ای برای رنگ آمیزی هستند اما اغلب افراد درباره تفاوت‌­های این دو نوع رنگ اطلاعاتی ندارند و هنگام رنگ آمیزی خانه با این سوال مواجه می‌­شوند که کدام را باید انتخاب کنند؟ بخصوص اگر حرفه‌­ای نیستید و می­‌خواهید بعنوان یک مبتدی کار رنگ آمیزی را آغاز کنید بهتر است با مزایا و معایب رنگ‌­های اکریلیک و روغنی آشنا شوید تا انتخاب برایتان ساده‌­تر شود.

رنگ روغن دیر خشک می‌شود

اولین نکته­‌ای که در قیاس این دو نوع رنگ اهمیت پیدا می­‌کند زمان خشک شدن رنگ است. مدت زمانی که طول می‌­کشد رنگ اکریلیک خشک شود خیلی کوتاه است، شاید یک‌ساعت یا حتی کمتر، اما رنگ روغن شاید یک یا دو روز طول بکشد تا خشک شود. این هم می‌­تواند نکته مثبتی باشد، هم منفی. چرا که زمان برای بسیاری از افراد مهم است و شاید بخاطر سرعت بالای خشک شدن، رنگ اکریلیک را انتخاب کنند، اما اگر مبتدی هستید شاید بهتر باشد رنگ روغن را انتخاب کنید تا اگر در رنگ کردن با مشکلی برخورد کردید زمان برای ترمیم و اصلاح آن داشته باشید.

تمیز کردن وسایل نقاشی مهم است

تمیزکاری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، وقتی از رنگ اکریلیک استفاده می­‌کنید تمیز کردن قلم‌­ها و بخصوص زمین بسیار ساده‌­تر است چرا که به راحتی با آب پاک می‌­شوند اما رنگ روغن­‌های سنتی و قدیمی که معمولا استفاده می­‌شوند به یک حلال (همچون نفت، تینر) نیاز دارند تا پاک شوند، هرچند می­‌توان رنگ روغن محلول در آب را از بازار تهیه کرد که راحت­‌تر از رنگ روغن­‌های معمول تمیز می­‌شوند.

مهمترین ویژگی‌های رنگ روغن و رنگ اکریلیک

  • رنگ اکریلیک معمولا بعد از خشک شدن کمی تیره‌­تر از رنگ اولیه می‌­شود در حالیکه رنگ روغن معمولا بعد از خشک شدن نیز همان رنگ اولیه را دارد. شما می‌­توانید رنگ اکریلیک را به روی هر چیزی استفاده کنید، از بوم گرفته تا بطری آب، اما برای استفاده از رنگ روغن معمولا نیاز است تا مراحل اولیه و آماده سازی طی شود. نکته مهم دیگری که درباره این دو رنگ وجود دارد قیمت آن­هاست. رنگ اکریلیک معمولا ارزان­تر از رنگ روغن است که همین مساله آن را برای بسیاری از افراد محبوب­تر از رنگ روغن می‌­سازد.

همان‌طور که دیدید رنگ اکریلیک و رنگ روغن هر یک مزایا و معایبی دارند و انتخاب بین این دو بستگی به شرایط، بخصوص شخصی که کار رنگ آمیزی را انجام می‌­دهد دارد. مثلا اگر مبتدی هستید و کار رنگ آمیزی را به کندی پیش می‌­برید بهتر است رنگ روغن را انتخاب کنید، شاید مجبور باشید چند روز پنجره را باز بگذارید تا رنگ خشک شده و بوی آن از بین برود اما حداقل می­‌دانید که کارتان عجله‌­ای نیست  و می­‌توانید ادامه آن را روز بعد انجام دهید. اما از سوی دیگر، اگر نگران مسمومیت از طریق بوی رنگ هستید، بخصوص برای کودکان یا حیوانات خانگی، شاید رنگ اکریلیک برایتان گزینه بهتری باشد. و در نهایت اگر هزینه برایتان مطرح است بدون شک رنگ اکریلیک با قیمت مناسب­‌تری که نسبت به رنگ روغن دارد، انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

(Visited 114 times, 1 visits today)