پوشش نمای ساختمان (کنیتکس)

آیا تاکنون دیوارهایی با طرح برجسته را مشاهده کرده‌اید؟ بافت این نوع دیوارها به گونه‌ای است که با دست کشیدن روی سطح شما به راحتی می‌توانید سطح برجسته آن را احساس کنید. این پوشش برجسته نوعی رنگ ساختمانی است که کنیتکس نام دارد. از رنگ کنیتکس برای پوشش دیوار و سقف در بسیاری از فضاها و حتی نمای ساختمان استفاده می‌شود.

کنیتکس یکی از انواع رنگ‌ های ساختمانی است که برای پوشش دیوار از آن استفاده می‌کنند. این رنگ ترکیبی از مواد پرلیت، پنبه نسوز، مواد رنگی و رزین سنتیک دارد که با بافتی برجسته روی دیوار را می‌پوشانند. پوشش دهی و دوام رنگ کنیتکس بسیار بالا است و می‌توان در هر شرایط آب و هوایی مقاومت بالا داشته باشد.

رنگ کنیتکس از نظر نوع بافت و الیافی که دارد به سه دسته روغنی، پلاستیک و اکرولیک تقسیم می‌شود که هر کدام کاربردهای مخصوص به خودشان را دارند. هر یک از نوع کنیتکس ها بر سه نوع (ریز دانه- متوسط و دانه درشت) تقسیم میشوند.

رنگ کنیتکس روغنی:

حلال این نوع رنگ بنزین است. از این رو هنگامی که برای هر فضایی از ساختمان از این نوع رنگ استفاده می‌کنیم بایستی تا زمان خشک شدن نهایت مراقبت را از آن داشته باشیم تا دچار سانحه آتش سوزی نشود. رنگ کنیتکس روغنی کاملا ضد آب است و می‌توان برای نمای خانه از آن استفاده کرد. طرح برجسته‌ای که در این نوع رنگ وجود دارد جلوه نمای بیرونی خانه شما را چندین برابر زیباتر نشان می‌دهد و یک طرح بسیار خاص برای زیبا ساختن نمای ساختمان است.

رنگ کنیتکس پلاستیک:

برخلاف نوع روغنی این رنگ، مدل پلاستیک آن ضد آب نمی‌باشد از این رو برای نمای ساختمان توصیه نمی‌شود. حلال این رنگ آب است و از مزایای آن خشک شدن سریع آن است. این نوع رنگ را بیشتر برای فضاهای بسته‌ای مانند لابی ساختمان و یا دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می‌کنند که رطوبت کمتری در آنجا وجود دارد.

رنگ کنیتکس اکرولیک:

مدل رنگ اکرولیک ترکیبی از دو نوع روغنی و پلاستیک است. کاربرد رنگ کنیتکس اکرولیک نسبت به سایر رنگ‌ها بیشتر است زیرا حلال آن آب است و امکان خشک شدن آن بسیار سریع است. از طرفی قابل شست و شو است و شما می‌توانید هم برای نمای خارجی ساختمان و هم برای پوشش دیوارهای داخلی استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید این رنگ را بر روی هر سطحی، چه سطح صاف و چه زبر، به آسانی اجرا کنید. رنگبندی متنوع و بافت برجسته این رنگ سبب شده تا فضای شما برجسته‌تر دیده شود و این موضوع می‌تواند برای فضاهایی که بسیار کوچک هستند و می‌خواهیم بزرگتر نشان دهیم بسیار کاربردی باشد.

یکی از جالب ترین نکات این رنگ درباره محل کاربرد آن می باشد. کاربرد کنیتکس در همه جاست. از سازه های خشن و دارای شرایط خاص همچون تونل ها و سازه های بتنی گرفته تا محیط داخل و خارج منازل، رستوران ها و فروشگاه های مختلف. آری کنیتکس هم بهترین گزینه برای سخت ترین شرایط سازه هاست و هم جزء رنگهای فانتزی، تزئینی و شیک. جدای از مقاوت و سایر ویژگی های یاد شده این رنگ، ویژگی زیبایی و جلوه بی نظیر آن خصوصیت دیگری است که آن را از سایر رنگ ها ممتاز می سازد.

وجود میلیونها دانه رنگی که تشکیل دهنده این رنگ می باشند، ظاهری بی همتا برای آن ایجاد می کند. همچنین استفاده از کریستال در اجرای این رنگ (توسط پمپ های هوا و پیستوله های ویژه)، نوع تزئینی آن را ایجاد می کند که آن نیز در زیبایی این رنگ نقش مهمی ایفا می نماید.

کنیتکس علاوه بر اینکه زیبایی خاص خودش را با برجستگی‌هایی که روی آن وجود دارد نشان می‌دهد عایق حرارت و صوت نیز است که می‌تواند کاربرد خوبی برای دیوارهای داخلی واحدهای ساختمانی باشد.

رنگ کنیتکس یکی از دسته رنگ‌های ساختمانی است که خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد و در برابر هر گونه ضربه از خود مقاومت نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های بارز این رنگ چسبندگی بسیار بالایی است که دارد. این بدان معنا است که شما می‌توانید این رنگ را بر روی هر نوع پوشش دیواری از سیمان گرفته تا بتن، گچ، فلزات و … استفاده کنید. سطح این رنگ نیز به صورت بافت الیافی است که هم به صورت دانه ریز و هم دانه درشت وجود دارد. معمولا بافت برجسته درشت آن را در نمای ساختمان و طرح بافت ریز آن را در فضاهای داخلی بیشتر استفاده می‌کنند.

 ویژگی های شیمیایی و فیریکی

·   ترکیبی است از مواد شیمیایی، پرلیت، میک، پنبه نسوز، مواد رنگی با ثبات با رزینهای سنتیک که اجزاء متشکله آن در ماده معجزه گر ( کن پلاز پنترول ) کاملا عجین می شود.

·         جلوی تنفس دیوار زیر کار نمای ساختمان را نمی گیرد.از هر متر مربع کنیتکس روزانه 9/4 گرم بخار آب می تواند عبور کند و این مقدار جهت تنفس دیوار کاملا کافی است.

·         آکوستیک و انعطاف پذیر می باشد. این ویژگی از بارزترین ویژگی های کنیتکس می باشد و آن را به ماده رنگی تبدیل کرده که حداکثر مقاومت را در برابر تکانه های سازه ها از جمله سازه های بتنی از خود نشان میدهد و تاجای ممکن از ایجاد ترک و شکاف در سطح تحت پوشش خود جلوگیری میکند.ویژگی که در رنگ های صنعتی به مراتب ضعیف تر از کنیتکس عمل میکند.

·         چسبندگی، ثبات رنگ و مقاومت کنیتکس در مقابل اسیدها و بازها و رطوبت بسیار عالی است.

·         بر روی بتن، نمای سیمانبری، آرداواز، سیمان تخته ماله، آجر بندکشی شده، گچ، چوب، ایرانیت، نئوپان، سیمان تگرگی، فلزات، پلاستیک، سیمان شسته، رنگهای صنعتی، شیشه و سایر اجسام قابل اجراست.

مزایای رنگ کنیتکس چیست؟

امروزه از رنگ کنیتکس بیشتر برای رنگ آمیزی دیوارهای داخلی لابی و یا میان پله و همچنین برای نمای ساختمان استفاده می‌شود. رنگ کنیتکس عایق بسیار قوی حرارت و صوت است و علاوه بر این صرفه اقتصادی نیز دارد. از دیگر مزایای این رنگ می‌توان به دوام بسیار بالای آن و تنوع رنگ آن نیز اشاره کرد. برخی افراد گمان می‌کنند به خاطر بافت سلولزی این نوع رنگ امکان آتش سوزی برای آن وجود دارد اما اینطور نیست زیرا از مواد ضد آتش زا در ساخت این نوع رنگ استفاده می‌شود در نتیجه در برابر حرارت نیز مقاوم است.

معایب کنیتکس

  • استفاده از کنیتکس باعث کاهش هزینه های نمای ساختمان می شود. کنیتکس می تواند روی هر سطحی استفاده شود و همین امر باعث می شود به جای سنگ نمای ساختمان را با کنتیکس پوشش دهید.
  • به دلیل تابش نور زیاد آفتاب به کنیتکس کیفیت کار پایین می آید که جزو معایب کار است.
  • استفاده از مواد کیفیت پایین باعث می شود که دوام کار کنیتکس را پایین بیاورد.

نحوه اجرای انواع کنیتکس روی دیوار و سقف

  • آماده سازی سطح زیرین
  • در صورتی که روی رنگ پلاستیکی می خواهید کنیتکس کنید حتما باید از پرایمر آستری قبل از اجرای کنیتکس استفاده کنید.
  • سطحی که می خواهید کنیتکس کنید باید عاری از هر گونه گرد و غبار و خاک باشد.
  • قبل از هر کاری ترک ها و خوردگی هایی که نیاز به سیمان کاری و گچ کاری دارد را برطرف کنید.
  • کنیتکس خریداری شده را داخل سطل های بزرگ بریزید و به آن آب اضافه کنید و با همزن کاملا آنرا مخلوط کنید.
  • با استفاده از پیستوله رنگ کنتیکس را روی دیوار و سقف بپاشید.

ترکیب مواد این محصول وهمچنین درجه غلظت آن نکته بسیار مهمی است زیرا تغییرات غیر مجاز در غلظت و ترکیبات سازنده این محصول می توانند نقش مستقیم در تضعیف دوام و کیفیت این رنگ داشته باشد و حال آنکه متاسفانه ظاهر رنگ غیر استاندارد با رنگ دارای فرمول و غلظت صحیح تقریبا یکسان می باشد و تفاوت این دو پس از اجرای کار و گذشت زمان (عموما در کوتاه مدت) مشخص می شود و آن موقعی است که صاحب کار علاوه بر ضرر مادی دچار مشکل برای بر طرف سازی عیب های کارش خواهد شد. این عیوب می تواند شامل تغییر رنگ بعضی قسمتهای کار یا پوسته شدن کار و می شود.
اصولا این گونه کارها توسط افرادی که مکان مشخصی برای ارائه خدمات خود ندارند اجرا می شود و پیگیری امر برای دریافت خسارت کار بی ثمری است. بنابراین به تمامی صاحب کاران گرامی توصیه می شود که با تحقیقات و اطمینان نسبت به مجری کار دست به انجام رنگ آمیزی ساختمان و بنای خود با رنگهایی همچون کنیتکس، رولکس و رنگ های پاششی غیر صنعتی دیگر بزنند. هر چند که این نکته برای رنگهای صنعتی نیز برقرار می‌باشد ولی سو استفاده در غلظت و مواد ترکیبی کنیتکس، رولکس و سایر رنگ های پاششی غیر صنعتی بیشتر دیده می شود.

(Visited 1,276 times, 1 visits today)