۱۰ سؤالی که شرکت‌ های ساختمانی باید در دوره شیوع ویروس کرونا از خود بپرسند

شیوع ویروس کرونا کووید-۱۹ اواخر سال گذشته در چین آغاز شد و همچنان در سطح جهان در حال گسترش است. در چنین وضعیتی شرکت های ساختمانی چگونه می توانند برای تأخیرهای احتمالی و مواجهه نیروی کار با خطر آماده شوند؟ در ادامه به ده سؤالی که در چنین شرایطی شرکت‌های ساخت‌وساز باید از خود بپرسند، اشاره می‌کنیم.

برنامه ریزی تجاری – بخش های اصلی فعالیت تجاری که نیاز به یک برنامه جایگزین دارد کدام هستند؟ (چه موادی از کشور متأثر از ویروس تهیه می شوند و از چه مواد جایگزینی می توان استفاده کرد؟)

سلامتی و ایمنی – چه تعهداتی در قبال سلامتی و ایمنی کارکنان خود، به‌ویژه آن هایی که در کارگاه فعالیت می کنند دارید (به‌عنوان‌مثال آیا امکانات مناسبی برای شستشوی دست در نظر گرفته‌اید؟ آیا نیاز به تأمین تجهیزات یا آموزش دارید؟)

تعطیلی کارگاه – اگر کارمندان یا نیروی کار دچار ویروس کرونا شوند، چه خواهید کرد و چنانچه تصمیم به تعطیلی کارگاه بگیرید، سرعت عمل و ایمنی شما چگونه خواهد بود؟

آگاهی از زنجیره تأمین – نیروی کار و مصالح از کجا تأمین میشوند (به‌عنوان‌مثال آیا مصالح اصلی از کشور درگیر ویروس تأمین میشود)؟

بررسی قرارداد- در قرارداد شما چه مواردی قید شده است؟ استفاده از مصالح یا تأمین‌کنندگان جایگزین/ وضعیت اضطراری اعم از اپیدمی یا فراگیری جهانی/  بندهایی که امکان تمدید زمان یا پرداخت اضافی را ممکن می سازد/ تأخیر و خسارت‌های پیش‌بینی‌شده در قرارداد/ حق فسخ قرارداد

انتفای قرارداد – چه زمان می توان انتفای قرارداد اعلام کرد؟ (جایی که یک اتفاق جدی و غیرمنتظره خارج از کنترل طرفین رخ دهد و انجام قرارداد را غیرممکن کند). توجه داشته باشید که اثبات این موضوع در دادگاه دشوار است.

بحث آزاد – آیا بحث آزاد، مذاکره و پیدا کردن راهی مناسب طرفین قرارداد، بهترین رویکرد برای جلوگیری از مقابله یا مشاجره است؟

توافق برای تأمین بودجه – توافق بر

سر بودجه بااطلاع سرمایه گذار شامل چه مواردی است، مثلاً در مورد تأخیر، هزینه های اضافی، تغییرات در مصالح (در مورد برنامه، کارها یا قرارداد ساخت‌وساز)؟

سایر توافق ها – آیا تأخیر در قرارداد ساخت بر سایر قراردادهای کارفرما مانند توافق‌نامه‌های توسعه یا قراردادهای اجاره تأثیر دارد؟

بیمه – آیا بیمه‌نامه‌ای دارید که بتواند در جبران خسارات به شما کمک کند؟ آیا باید طبق بیمه‌نامه با بیمه گذارها ارتباط برقرار کنید؟

 با همه این مسائل باید دید شدت تأثیر کووید-۱۹ چقدر خواهد بود. بهتر است بدترین حالت در نظر گرفته شود و طرف قراردادی که متحمل خسارت خواهد شد را در قرارداد بررسی کنند. در درازمدت، امید است پیشرفت مستمر فرآیندهای جدید ساخت‌وساز و محصولات نوآورانه باعث شوند صنعت ساخت بهتر بتواند موقعیت های غیرمنتظره را مدیریت کند.

 

(Visited 48 times, 1 visits today)