سیستم ذخیره انرژی و برق اضطراری

UPS  مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است.

یو پی اس در لغت به معنی منبع برق بدون وقفه است و در اصطلاح به دستگاهی گفته می شود که نقش حفاظت از کامپیوتر و دستگاه های حساس الکترونیکی را بر عهده دارد. UPS سیستمی است که در مسیر برق ورودی دستگاه های الکتریکی قرار گرفته و کیفیت برق ورودی را افزایش می دهد. بطوریکه تحت هر شرایطی تغذیه دستگاه های مذکور عاری از نویز و نوسان و بدون وقفه باشد. جهت نیل به این مقصود UPS دو عمل انجام می دهد:

1- بالا بردن کیفیت برق ورودی با حذف نویز و اغتشاشات در شبکه و کاهش نوسانات آن.

2- ایجاد یک سیتم جانشین Back-UP هنگام قطع شبکه.

یو پی اس در واقع یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن، تامین بدون وقفه ی توان مورد نیاز بار مصرفی می باشد، این سیستم بین برق شهر و دستگاه مصرف کننده قرار گرفته علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف کننده می گردد. همچنین یو پی اس به عنوان منبع توان بدون وقفه با  استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را تامین می نماید. درحقیقت استفاده از یک انرژی پشتیبان مانند سیستم تامین انرژی بدون وقفه  UPS شما را قادر می سازد که بر بیشتر مشکلات ناشی از برق شهر فائق آیید و همچنین محافظت در برابر قطع کلی برق را نیز بدست آورید. شما می توانید سطوح مختلفی از حفاظت را در مقابل مشکلات برق برای سیستم خود جهت جلوگیری از تخریب و یا از دست دادن اطلاعات به کار گیرید. با توجه به اینکه روش های نسبتاً کم هزینه بسیاری را جهت تامین سطوحی از حفاظت در مقابل مشکلات برق شهری برای تجهیزات می توانید به کار گیرید، هیچ یک از آن ها نمی توانند به خوبی یک دستگاه تامین برق بدون وقفه (یو پی اس) سیستم شما را در قبال مشکلات برق شهر حفاظت کنند. زمانی یو پی اس ها به عنوان یک سیستم گران ارزیابی می شدند اما امروزه با توجه به گران قیمت بودن تجهیزات از نظر سخت افزاری و یا اطلاعات و داده ها، هزینه تهیه و تامین یک دستگاه یو پی اس کاملا ارزان و مقرون به صرفه می باشد. قبل از وارد شدن به جزئیات کارکرد این سیستم، بد نیست که نگاه سریعی به ساختار آن بیندازیم.

هدف اصلی یک دستگاه یو پی اس تهیه یک منبع بدون وقفه انرژی برای تجهیزی است که از آن محافطت می کند. این کار دقیقاً چگونه انجام می گیرد؟ دوشاخه یک وسیله الکترونیکی که به برق شهر وصل می شود و فقط از یک منبع نیرو استفاده می کند. اگر برق شهر قطع شود، آن وسیله خاموش می شود. یک یو پی اس این معادله را با فراهم نمودن دو منبع قدرت برای وسیله خود به هم می زند. UPS ها به گونه ای طراحی شده اند که همواره دو منبع انرژی وجود داشته باشد. یکی منبع انرژی اولیه (برق شهر) و دیگری منبعی که در صورت قطع منبع اول وارد مدار می شود و به آن منبع ثانویه (باتری) گفته می شود. بسته به نوع یو پی اس گاهی اوقات سوییچی برای کنترل اینکه کدام یک از منابع نیرو در هر لحظه مورد استفاده قرار می گیرند تعبیه شده است. این سوییچ به محض اینکه متوجه شود که منبع اولیه قطع شده است از حالت اولیه به حالت ثانویه تغییر می کند و زمانی که منبع اولیه مجدداً وصل شد از حالت ثانویه به حالت اولیه باز می گردد. البته برق شهر، متناوب است و تجهیزات شما از برق متناوب استفاده می کند، اگر چه تمامی باتری ها برق مستقیم تولید می کنند. بنابراین قسمتی از یو پی اس به نام شارژر عمل تبدیل انرژی متناوب به مستقیم جهت شارژ باتری ها را بر عهده دارد. همچنین بخشی دیگر بنام Inverter نیز برای تبدیل انرژی مستقیم ذخیره شده در باتری به برق متناوب جهت راه اندازی دستگاه شما در تمامی یو پی اس ها تعبیه شده است. از این رو می توان از باتری، شارژر و اینورتر به عنوان اصلی ترین بخش های یک دستگاه یو پی اس اشاره نمود. در برخی از انواع UPS ها یک مبدل بزرگ برق متناوب به مستقیم وجود دارد و Inverter همواره نیروی لازم برای راه اندازی وسیله را تامین می کند و خود Inverter انرژی لازم را از منبع اولیه و از طریق مبدل برق متناوب به مستقیم یا از باتری تامین می کند.

UPS ها در انواع گوناگون و اندازه های متفاوت وجود دارند. واحد اندازه گیری یوپی اس، توان یاVA (حاصل ضرب ولتاژ در جریان خروجی) می باشد. هر چه اینورتر یک دستگاه یو پی اس قوی تر باشد توان و قدرت یو پی اس بیشتر خواهد بود، به عبارتی می توان تعداد و توان تجهیزات بیشتری را پشتیبانی نمود. از طرفی هر چه باتری های به کار رفته در یو پی اس از ظرفیت بالاتری برخوردار باشند، زمان برق دهی در هنگام قطعی برق شهر بالاتر خواهد بود. یو پی اس های مختلف دارای ویژگی های گوناگونی مانند آلارم های هشدار به هنگام بروز خطا یا اضافه بار، نرم افزار کنترل کامپیوتر به منظور ذخیره کردن اطلاعات و خاموش کردن کامپیوتر و امکانات دیگر می باشند.

 

(Visited 516 times, 1 visits today)