سیستم روشنایی هوشمند

یکی از اصلی ترین، ابتدایی ترین و مهم ترین امکانات در سیستم هوشمند ساختمان، روشنایی هوشمند می­باشد. به طور کلی 2 راه جهت کنترل روشنایی در ساختمان هوشمند وجود دارد:

  • کنترل روشنایی بصورت جدا و متمرکز

 کاربرد این سیستم در ساختمان هوشمند صرفا جهت کنترل روشنایی جهت مکان هایی می باشد که شخص در آنجا حضور فیزیکی مداوم دارد؛ مانند : سالن، نشیمن، اتاق،آشپزخانه ها و …

کنترل چراغ ها در این مکان ها یا بصورت دستی از روی کلید لمسی هوشمند (کلید فرمان) همان منطقه و یا از روی تاچ پنل، تبلت و گوشی موبایل از هر نقطه دیگری امکان پذیر می باشد.

ساختمان هایی که بصورت سنتی ساخته می شوند دارای روشنایی های متعددی چون لوستر، هالوژن (LED)، دیوارکوب، مهتابی و نور مخفی می باشند که تعداد بالای این خطوط باعث می شود تا کلیدهای متعددی روی دیوارها نصب شده که این امر نه تنها از زیبایی ساختمان می کاهد، بلکه ساکنین جهت روشن و خاموش کردن چراغ ها دچار سر در گمی خواهند شد و برای روشن نمودن یک مسیر خاص باید کلیدها را پشت سر هم امتحان کنند تا مسیر مورد نظر روشن شود و همچنین در هنگام خروج از ساختمان باید به تک تک اطاق ها سر زده تا لامپهای آن منطقه را خاموش نمایند. اما با هوشمند سازی روشنایی ساختمان و استفاده از کلیدهای لمسی هوشمند می توان بدون دردسر، چراغ های مورد نظر را بدون اشتباه روشن و خاموش نمود و یا از هر نقطه ای داخل یا حتی خارج از ساختمان به آنها دسترسی داشت. همچنین کلیدهای هوشمند با رنگ بندی های مختلف در دسترس می باشند که شما می توانید با انتخاب رنگی مطابق با دکوراسیون ساختمان و رنگ دیوارها زیبایی خاصی را به محیط ببخشید.

  • روشنایی اتوماتیک

در این سیستم، روشن و خاموش شدن لامپ ها بصورت کاملا خودکار و هوشمند انجام می شود. سیستم روشنایی هوشمند با این سبک بیشتر برای مکان هایی که تنها دارای رفت و آمد می باشند، مانند راه پله ها و راهرو ها استفاده می شود، چرا که در این مکان ها اتلاف انرژی برق و افزایش هزینه آن وجود دارد. در مکان های فوق احتمال فراموشی جهت خاموش کردن چراغ ها وجود خواهد داشت و یا در سیستم روشنایی بر اساس تایمر مشکلات محدودیت زمان و مکان وجود دارد و اگر شما بخواهید وارد طبقه اول شوید کلیه لامپ ها تا طبقه آخر روشن می مانند و یا اگر زمان حضور شما بیشتر شود لامپ ها را مجددا باید روشن نمایید، اما با استفاده از سیستم روشنایی هوشمند در مکان های ذکر شده در بالا، تنها در هنگام حضور شخص در نقطه ای خاص، فقط چراغ های مربوط به همان مکان روشن شده و در هنگام خروج خاموش می شوند که این امر موجب کاهش مصرف برق و به طبع کاهش هزینه برق مصرفی خواهد شد.

مزایای اجرای روشنایی هوشمند در ساختمان

 

  • افزایش زیبایی و لوکس بودن محیط
  • قابل دسترس از هر نقطه بدون محدودیت
  • سادگی کار برای تمام ساکنین با هرسن وسالی که باشند
  • کاهش سردر گمی اشخاص جهت روشن وخاموش کردن لامپ ها
  • دارای قابلیت سناریو پذیری برای کنترل تمام لامپ های ساختمان با فشردن تنها یک کلید در سیستم روشنایی هوشمند
  • دارای قابلیت کنترل بصورت زمانبندی در مجتمع های خاص مانند: ساختمان های اداری هوشمند یا سالن های مجتمع های تجاری هوشمند
(Visited 238 times, 1 visits today)